Bangkok

Nu ar vi tillbaka i vart kara bangkok igen. Flygresan fran Phnom Penh gick snabbt, skont. Igar fick vi oss en trevlig overraskning nar vi kom fram till Phnom Penh da vi hade bokat ett hotell pa hotels.com dar man aldrig kan veta hur hotellet ar. Hotellet var iallafall riktigt frasht och bra sa vi satte oss i baren och kollade pa det kungliga brollopet. Idag hann tog vi en tuk tuk till "'the riverside'i Phnom Penh men hann dock inte vara dar sa lange da vi var tvugna att aka till flygplatsen vid kl 2.
Imorgon ska vi aka till tagstationen for att kopa biljetter till Chiang Mai som ligger i norra Thailand. Forhoppningsvis finns det tagbiljetter sa vi kan aka redan imorgon kvall.

Som en blixt fran ovan

Idag har vi haft annu en dag vid poolen da det har varit ratt gratt pa himlen hela dagen har vi inte haft nagon lust att ga ner pa stranden. Hande en ratt laskig grej idag. Vi ligger i poolen och flyter runt och njuter, helt plotsligt kommer det en blixt fran ingenstans och slar ner i huset som ligger ca. 20 m bort fran oss. Varldens small var det och man sag hur gnistorna sprakade. Haha, alla som lag i poolen sprang upp fort som tusan och vart ratt chockade over att en blixt slog ner sa nara helt plotsligt for det var bla himmel dar vi var.
Idag ar var sista dag i Sihanoukville och imorgon tar vi bussen till Phnom penh dar vi stannar over natten for att sedan flyga till Bangkok pa lordag.
Nu ar det vara tva sista veckor kvar har i sydostasien och det kanns lite lustigt att tiden har gatt sa snabbt. Fast anda sa kanns det anda som det var ett tag sedan som vi var i Thailand, Malaysia och Singapore. Vi far se hur vi aker nu vara sista tva veckor. Tanken var ju att vi ska aka till Laos men det ar andra saker vi vill hinna med ocksa sa vi ar lite splittrade.
Hoppas ni mar bra dar hemma och att sommaren ar pavag sa vi slipper komma hem och frysa!

Kackerlacka nr. 2

Hej dar hemma! Nu har vi precis atit en god BBQ prawn har pa ett stalle nara vart boende, maten har ar annars ingen hojdare.
Idag har vi akt till en strand lite langre bort fran dar vi ar nu som heter Otres beach, da vi hade blivit rekomenderade att aka dit. Vi kom dit i hopp om att den skulle vara en riktigt fin strand som var tyst och lugn men icke. Denna strand var heller ingen hojdare. Vi ar som ni kanske hor inte jatte impade av Sihanoukville, jag hade mycket hogre forvantningar om detta stalle. Jag har last att detta ska vara som Thailand for ca. 15-20 ar sedan da det inte var lika mycket turister men jag skulle saga att detta ar precis som Thailand om inte annu mer tursiststalle. Det ar inte heller speciellt billigt har, en tuk-tuk fran buss stationen till vart boende kostade 6 dollar och det var inte speciellt lang att aka. Det enda som ar riktigt billigt har ar olen som kostar ca 4-5 kr. Jaja, ska inte klaga egentligen for vi har det super skont anda. Solar och badar hela dagarna langa!
Idag var vi med om var andra kackerlacka incident da vi var tvugna att byta rum fran nummer 4 till nummer 12. Kommer in i rummet coh da ser allt okej ut, gar ut och badar lite i poolen och sen nar vi gar in igen ar det en liten kackerlacka inne pa toan. Vi gar da ut till recpetionen och sager att vi vill byta rum och det gick bra. Vi visade sedan kacerklackan for en kille som jobbar dar vi bor och han skrattade bara for att han tyckte den var sa liten och tyckte nog att vi var lite kinkiga.
Vi hors snart igen!

Bumpy ride

Nu ar vi framme i Sihanoukville och har precis atit middag. Bussresan gick helt ok, var dock valdigt guppiga vagar da det inte direkt ar den basta asfalten har. Nu ar vi valdigt trotta da vi knappt sovit nagot natt sa det blir en tidigt kvall idag. Vi  gick ner till stranden en snabbis idag och den var inte alls vad vi hade vantat oss, vi hade trott att det skulle vara en lugn och fin strand. Istallet var det fullt med folk och inte sa speciellt fin sandstrand eller. Vi har nog blivit ratt bortskamda efter Perhentian Islands.
Imorgon ska vi aka till en strand lite langre bort fran dar vi ar nu och kolla om vi gillar den mer. Vi blev namligen tipsade om denna strand i Siem Reap av en kille som sa att den ska vara valdigt lugn och fin, lite mer som en paradisstrand.
Annars ar allt toppen har och idag har vi legat vid poolen for forsta gangen pa denna resa, innan har vi bara badat i havet.

Sista dagen i Siem Reap

Godmorgon och glad pask pa er dar hemma. Nu har vi precis checkat ut och ska snart ut pa stan for att kolla runt lite. Bussen hamtar inte upp oss forens kl 19.00 idag sa vi har hela dagen pa oss att gora saker har i Siem Reap idag. Riktigt varmt ar det har, det ar deras varmaste period sa det ar lite for varmt att vara ute mitt pa dagen nastan, darfor ska det bli riktigt skont med lite sol och bad nu sa vikan svalka ner oss lite iallafall. Vi hors i Sihanoukville!
Puss, Hannah & Markus.

Sunrise over Angkor Wat

Idag fick vi en mysig start pa dagen genom att ga upp kl halv 5 pa morgonen for att aka till Angkor Wat och kolla pa soluppgangen. Det var latt vart att ga upp sa tidigt for att se denna kanske one in a lifetime upplevelse. Nar solen gatt upp gick vi in i templet for att utforska, Angkor Wat ar det nyaste templet i ordningen och darfor ar det mer valbevarat an vissa andra tempel. Nu ar vi alltsa klara i tempel omradet, vi har sett langt ifran alla men vi har sett de mesta stora templena.
Nu lite senare pa eftermiddagen har vi akt in till staden (vi bor lite utanfor) och kollat alla marknader. Imorgon ska vi nog tillbaka till stan for att kolla lite mer innan vi checkar ut harifran. Bussen till Sihanoukville gar pa kvallen och tar 10 timmar att aka.

Idag har vi haft annu en dag bland de maktiga templena. Borjade dagen med att aka en bra bit fran alla de andra templena och hamnade vid ett tempel som sags vara gjort av kvinnor. Det var massa sma krussiduller med olika figurer och tecken som var otroligt noggrant inristade, darfor sags det vara gjort av kvinnor for att de var sa noggrant gjort. Akte sedan vidare till ca. 4 andra tempel och sedan avslutade vi dagen vid 6 tiden.
Imorgon ar var sista dag i tempel omradet och denna dag borjar tidigt narmare bestamt kl 05.00 da vi ska kolla soluppgangen over Angkor Wat. Detta kommer nog bli haftigt.
Siem Reap ar en mysig stad och det ar valdigt annorlunda har an vad jag hade forestallt mig. Jag hade tankt mig att det skulle vara annu mer smutsigt och lite mer "deprimerande"an vad det ar. Jag gillar Kambodja mycket an salange, manniskorna ar trevliga och hjalpsamma och det ar en skon stamning har. Pa lordag har vi bokat bussbiljetter till Sihanoukville och vi kommer fram sondag morgon. Far se vad vi tycker om detta stalle.
Ikvall blir en tidig kvall da vi ska upp tidigt imorgon!

Andra dagen i templena

Godmorgon! Nu ska vi snart ata frukost har och sedan ska vi satta oss i en Tuk Tuk for att bege oss mot var andra dag i templena. Vi har inte riktigt bestamt an vilket omrade vi ska utforska idag for vissa tempel ligger valdigt langt bort. Vi har kopt biljett for tre dagar sa imorgon ar sista dagen i templena och da skavi till det storsta och maktigaste, da pratar jag saklar om Angkor Wat.
Hoppas ni far en bra dag dar hemma!

The temples of Angkor

Idag har vi haft en dag vid tempel omradet. Idag akte vi runt i angkor thom omradet och sag ungefar 4 tempel dar. Mellan alla stallen var det en tuk tuk forare som korde runt oss hela dagen, det kostar 12 dollar for en dag. Riktigt maktiga tempel ar det, stora byggnader helt byggda av sten, med massa inristade tecken och figurer pa vaggarna. Det ar riktigt fascinerande att de har haft mojlighet att bygga sadana tempel salangt bak i tiden.
Rikigt varmt ar det att ga runt mitt pa dagen, vi ar ju har i Kambodja under deras varmaste period och temperaturen kan na 40 grader, sa ni kan ju tanka er hur svettigt det ar att klattra upp for en massa tempel i den varmen.
Imorgon ar tanken att vi ska ga upp tidigt for att ha annu en heldag vid templena. Imorgon aker vi till nagot annat tempel omrade.

Framme i Kambodja efter MANGA om och men

Ah herregud vilken dag vi har haft! Vi gar upp tidigt pa morgonen for att ata frukost och sedan aka till flygplatsen. Val pa flygplatsen letar vi upp malaysia airlines, gar dit och visar var biljett. Killen i incheckningsdisken fragar om vi har fixat visum till Kambodja. Nej sager vi det har vi inte for att det kan man fa pa plats. Han kollar olika visum regler och sager nej, ni maste ha visum innan for att fa komma in i landet. Ni kan prova att ga och ansoka om det nu pa internet, annars far ni ta nasta plan som gar pa torsdag. Ar det har ett skamt tanker vi?!? Har vi gatt runt och trott hela tiden att man kan ansoka om visum pa plats utan att man kan det. PANIK artad situation.
Vi gar till forsta basta internet cafe och kollar. Jag gar in pa svenska ambassadens hemsida dar det star att svenska medborgare kan ansoka om visum pa plats i Kambodja. Men trots detta tvekade vi pa dettada dom pa Malaysia airlines sa att det inte gar, jag menar det ar deras jobb att kunna detta, klart man litar pa dom.
Vi ansoker om visu pa internet snabbt och nu ar det ca 30. min innan incheckningen stanger. Nar vi ar klara tanker vi bara: Nej, vi skiter i detta, det kommer anda inte funka. Vi gar och satter oss pa flygplatsen totalt nere och tanker: Varfor kollade vi inte upp detta mer innan?
10 min innan incheckingen stanger gar vi till disken igen och fragar om de inte kan hjalpa oss pa nagot satt som ett sista desperat forsok. Denna gang ar det en annan person vi pratar med och hon sager: Det ar inga problem, ni kan ansoka om visum pa plats. Men ni maste skynda er for att hinna med planet. Skamtar hon eller? Har vi gjort ALLT detta for ingenting och dessutom var vi hur nara som helst pa att ge uppoch strunta i att aka pga. att den forra sa att vi inte kan aka. Nu var det bara att springa genom alla sakerhetskontroller for att hinna till boardingen. Har aldrig varit med om att jag har varit tvungen att springe genom en flygplats forut. Nar vi val kommer till gaten ar den helt tom och jag tanker bara shit, vi har missat planet. Da kommer det en kille fram som sager att det ar ny gate. Denna ligger pa andra sidan byggnaden. Da var dte bara att ta sig i kragen och springa igen for att hinna med. Nar vi val satt pa planet var vi som tva vrak, men ocksa otroligt lattade att vi anda kom med planet.
Sa vad har vi lart oss av detta? Att ALLTID lyssna pa sin egen magkansla for den ar oftast alltid ratt. Vi visste ju innerst inne att det gick att ansoka om visum pa plats, vilket heller inte var nagra problem alls val framme i Kambodja. Just nu ar vi bara otroligt arga pa killen pa malaysia airlines som inte kunde skota sitt jobb battre an sa och inte kunde kolla upp detta mer noggrant.

Hursomhelst, nu ar vi framme i Siem Reap och det ar otroligt skont. Imorgon ska vi aka och kolla Angkor omradet, vi har tankt att agna ungefar 3 dagar at dessa tempel da det finns sa mycket att se.

Next stop, Kambodja.

Hej pa er! Idag var tanken att vi skulle ga upp tidigt for att aka till Batu Caves innan det blir for varmt men trotta som vi var kande vi att det var mer vart att sova nagon timme till. Nar vi val orkade oss upp tog vi taget till grottorna som ligger lite utanfor city. Kollade runt lite och gick in i grottorna dar det sprang runt massa apor och tuppar. Tanken ar att jag skulle lagga upp massa bilder vi har tagit men vi har inte hittat nagot bra internet cafe an dar man far lagga upp bilder sa det far vanta ett tag till.
Imorgon drar vi till Kambodja!! Det ska bli spannande att se Angkor templena, kan tanka mig att dom ar riktigt maktiga. Klockan 11.00 gar planet fran KL:s flygplats imorgon och resan tar ca. 2 timmar.
Hoppas ni mar toppen, vi hors i Kambodja nasta gang!! Karlek, Hannah & Markus.

Back in KL

Nu ar vi tillbaka i KL och stannar har i 2 dagar innan vi aker vidare mat Kambodja! Imorgon ska vi aka till Batu Caves som ar hinduiska grottor. Det ar den popularaste hinduiska attraktionen utanfor Indien.
Igar utforskade vi Melaka, vi kollade town square som ocksa kallas for det tyska kvarteret. Kollade ocksa chinatown som inte var nagot speciellt. Det finns Chinatown i varje stad har och alla ar ratt lika sa det ar ungefar samma sak overallt. Regnet slapp vi inte undan igar heller men denna gang trotsade vi regnet och gick ut pa gatorna anda.
Maste saga att jag gillar Singapore mest hittills av de lander vi varit i. Alla ar ju saklart speciella pa sitt satt men Singapore var riktigt fint, rent, en harlig storstad helt enkelt! Dar skulle jag kunna tanka mig att bo och da ar det ett bra betyg. Basta stranden hittills ar helt klart Perhentian Islands som var ett riktigt paradis.

Just stop for a minute and smile

Nu har vi varit pa resande fot i en och en halv manad och det har varit larorikt, jobbigt stundtals men for det mesta sa jakla roligt och skont! Jag som kan ha svart att leva i nuet hemma har borjat lara mig det mer har, bara njuta av livet som faktiskt ar riktigt toppen. Det kanns verkligen skont att kunna vakna upp och veta att jag kommer se nya saker varje dag. Ingen dag ar den andra lik. Har ar det ingen stress utan man tar det som det kommer och gor det med ett leende. Nu har vi en manad kvar innan vi beger oss hemat igen och jag ska verkligen NJUTA av den tiden.
Life may not be the party we hoped for, but while we're here we should dance.

Melaka

Nu ar vi framme i Melaka och har precis atit den godaste middagen hittills i Malaysia. Bussresan fran Singapore gick snabbt och smidigt. Bussen var kanon skon, massage stolar och breda saten riktig lyx tyckte vi! Dessutom var vi helt ensamma pa bussen ocksa. Vi stannar har i Melaka tills pa sondag, da vi aker vidare till KL for att sedan ta flyget till Kambodja. Nagonting vi har haft problem med i Malaysia ar att hitta boende da det ar valdigt dalig standard har. Kan nog ocksa bero pa att vi ar lite mer krasna an andra backpackers da andra vi har traffat lever for under 100 kr per dag. Kan ocksa saga att det ar stor skillnad pa att komma hit till Malaysia efter att ha varit i Singapore. Det ar verkligen mycket billigare har. Ikvall gick vi lixom pa en fin restaurang for 52 ringit, toppen tycker jag!
Imorgon ska vi ha en heldag har i staden som har mycket historia bakom sig.

Ovader

Hej pa er! Idag har vi haft en bra sista dag i Singapore. Borjade dagen med att leta upp stallet man koper bussbiljetter till Melaka och tog oss sedan visare till Sentosa Island. Fran Harbour Front tog vi Sentosa Express som gick valdigt snabbt att aka. Allting ligger valdigt nara har i Singapore. Kollade runt lite och det ar verkligen kommersiellt till tusen. Kan tanka mig att det ar ratt likt disney land med massa saker for barnen men inte mycket att se for oss vuxna. Drog oss darfor ganska snabbt tillbaka till fastlandet da det ocksa var varldens ovader pa sentosa sa det gick inte att ga nagonstans utan at bli blot.
Akte vidare till Singapore national museum och kom dit ratt sent, rattare sagt kl. 17.00 och history gallery som ar det intressanta pa museet stanger 18.00 vilket resulterade i att vi inte ens hann med en tredjedel av allt man ville se. Detta rekommenderas starkt for alla er som ska till Singapore och ar intresserade av kultur/historia. Riktigt intressant!
Imorgon aker vi som sagt tillbaka till Malaysia. Puss, Hannah!

Rooftop bar

Igarkvall bestamde vi oss for att ga och ta en drink i en rooftop bar som jag last om. Efter middagen gick vi da till New Asia bar som ligger pa 70:de vaningen. Vi hade forvantat oss att komma upp till ett lugnt stalle dar vi kunde sitta och titta pa utsikten, det var inte sa laget var utan vi kommer upp till en club med massa partyglada manniskor. Vi kande oss inte direkt hemma i vara vardagsklader nar alla andra var uppkladda i kostym och fina klanningar. Vi stannade ett tag, tog en drink och kollade ut over staden by night och sedan gick vi "'hem'".
Jag trivs verkligen bra har da allt kanns lite mer som hemma an ovriga sydostasien, allting funkar bra har. Det som ar ett stort plus ar att det ar varmt har ocksa. Man kanner sig alltid saker har ocksa, t.ex. pa kvallarna behover man inte ga runt och kanna sig osaker som man kan gora i vissa stader.
Idag ar var sista dag har i fina Singapore sa idag ska vi utnyttja dagen till max. Tanken ar att vi ska aka over till Sentosa Island och se var den on har att erbjuda.
Imorgon aker vi tillbaka till Malaysia fast denna gang till Melaka som ar en kulturstad och maleyrna brukar kalla denna stad for malaysias traditionella hjarta da det en gang var en stor handels och hamnstad.

Rainy day

Idag har det regnat till och fran hela dagen vilket har resulterat i att vi mest har suttit pa olika fik och njutit av tillvaron. Vi akte forst till Clarkes quay dar det ar ett omrade med massa fargglada hus och aven Singapore river rinner igenom detta stalle. Tog oss sedan visare till Raffles hotel som ar ett lyxhotell har i Singapore, var inget speciellt men en sak som man "maste" se nar man ar har.
Vi hade egentligen tankt ta oss till en park och ga pa museum men som sagt, det har inte blivit mycket gjort da det ar svart att ta sig fram pa gatorna nar det valler ner regn. Det regnar ratt ofta har i Singapore pga. den geografiska placeringen, vi har haft regn varje eftermiddag.
Nu ska vi snart hitta nagot trevligt middagsstalle och sedan far vi se vart kvallen tar oss. Ciao!

Godmorgon Sverige

Godmorgon, eller snarare god formiddag. Inatt sov vi ett twin room utan fonster sa nar man vaknade idag visste man inte om det var dag eller natt. Darav blev det en lite langre sovmorgon an vad vi brukar unna oss.
Solen skiner har i Singapore och varmt ar det. Nu sitter vi pa vart hostel vi bor pa och ska snart ata frukost. Idag blir det nog annu en sightseeing dag har i staten Singapore.
Vart att veta ar att Singapore har en yta som ungefar halva Oland men en befolkning pa ca 4 miljoner, sa stort ar det inte har. Det var en tysk kille som bor har pa hostelet som sa att man kan ga igenom on uppifran till ner pa ca 1 timme. Jag tycker dock inte att man kanner av att det ar litet till ytan utan det kanns som en riktigt storstad med manniskor overallt och massor att se.
Hoppas ni sover gott dar hemma just nu!

Marina bay, orchard road osv.

Hej pa er! Idag har vi haft en heldag ute pa Singapores rena gator. Tog tunnelbanan till Marina bay som ar vid vattnet och kollade runt lite dar. Hamnade tillslut i ett jatte stort shopping centrum med alla lyx affarer man kan tanka sig. Alltsa inte riktigt var budget som backpackers men dromma kan man ju alltid. Kollade pa alla hoga skyskrapor gjorde vi ocksa.
Tog oss sedan vidare till Orchard rd. som ar den stora shoppinggatan har i Singapore. Aven har hade de alla lyx affarer men ocksa Forever 21 sa gissa om jag blev glad, hittade lite smatt och gatt men gick bara ifran med en troja da jag inte har sa mycket plats i ryggsacken.
Vi gillar Singapore, det ar som jag sa lite mer som hemma an de ovriga landerna varit i. Allting funkar bra har, det ar bra standard och rent sa det ar var favorit hittills! Det ar aven mycket dyrare an de ovriga landerna,  t.ex. ar vatten valdigt dyrt da en vanlig liten flaska vatten kostar ca. 12 sek. Sa var budget drar ivag lite har, men smakar det sa kostar det.

Karlek, Hannah.

In Singapore

Nu ar vi framme i storstaden efter en lang natts tagresa! De malaysiska taget var inte alls lika skont att aka som det thailandska men nu ar det skont att vara framme iallafall. An sa lange gillar vi Singapore. Man skulle kunna saga att det ar en bra version av hemma. Det ar valdigt rent pa gatorna har, alltsa mycket battre standard an vi blivit vana vid den senaste en och en halv manaden. Vi har  dock haft problem med att hitta boende idag da alla de tre forsta boendena gick till var fullbokade. Nu bor vi i omradet little india i ett sakallat dorm room, alltsa som en stor sovsal da alla dubbelrum var fullbokade.
Idag har vi mest gatt runt och kollat laget, imorgon har vi tankt prova pa att aka en turist buss och ha en riktig   turist dag har i staden. Har ni nagra bra tips pa vad man kan kolla pa/gora i Singapore?

Mot Singapore!

Nu ar det snart dags att for oss att bege oss till tagstationen och aka mot Singapore. Kan saga att vi ar valdigt taggade pa det da det inte ar sa spannande i denna stad direkt. Finns knappt nagra restauranger sa det ar svart att hitta bra mat och ite nagra roliga affarer finns det heller. Sa nu ska det bli skont att aka till Singapore.

Hoppas ni mar bra och att det borjar bli varmt hemma!

Tillbaka till civilisationen

Hej dar hemma!! Har ni saknat oss efter den langa bloggpausen? Nu har vi tagit oss fran de lugna perhentian islands till Kota Bharu som ar en stad har i ostra delen av Malaysia. Anledningen till att vi ar har ar for att tagbiljetterna till Singapore ar slut idag och imorgon sa vi kan inte aka forens pa sondag. Det gar ocksa bussar dit men vi ar inte sa sugna pa att gora en favorit i repris, alltsa att aka buss i 13 timmar som vi gjorde till Koh Samui. Da ar det mycket skonare att aka tag som man kan sova pa. Vi aker sondag kvall och kommer till Singapore mandag morgon.
Perhentian Islands har varit underbart! Stralande sol varje dag och en himla massa sol och bad. Akte aven ivag pa en heldags snorkling tur igar som var hur kul som helst! Sag massa vackra fargglada fiskar, hajar, koraller, och ocksa en stor skoldpadda! Har aldrig sett en sadan stor nagonsin forut. Vi holl oss till Perhentian Kecil (lilla on) pa long beach som ar som en motesplats for backpackers. En riktigt fin vit strand med turkost vatten. Inga bilar finns heller pa on och det ar endast el mellan kl. 7 pa kvallen och 7 pa morgonen vilket gor det till en valdigt lugn o. Vi har ocksa sett en himla massa stora odlor pa on, vi tror att det var varaner. Kan saga att vi var ratt radda for dom haha. Perhentian Island ar verkligen en paradis o och slar Koh Samui med hastlangder.
Nu har vi varit ute och atit lite middag precis. Det ar ratt annorlunda har i Kota Bharu fran de andra platserna vi gar varit pa i Malaysia, detta ar ett strikt muslimst samhalle sa manniskorna har kollar pa mig och Markus som om de aldrig hade sett en manniska forut. Kanns ratt lustigt.

Nu ska vi ha en lugn kvall har pa vart boende och imorgon ska vi utforska denna stad. Det kan bli spannande!