Right here, right now

Igår innan jag skulle lägga mig fick jag en massa inspiration och googlade upp mindfulness. Vilket är en metod för att öva sig att leva i nuet. Denna metod har dokumenterats som effektiv för att bota stress, ångest och andra psykiska skjukdomar som blir allt vanligare i dagens samhälle. Jag började också läsa i en gammal bok "Vinnare i din egen tävling" av Emma Pihl som den också till stora delar handlar om att leva i nuet.
Jag tror att det blir allt viktigare att kunna lära sig att leva i här och nu då det blir mer och mer måsten i vår vardag. Att kunna vara helt närvarande i allt man gör och inte tänka på framtiden eller det förflutna är väldigt svårt, men med träning är det möjligt.
"Att uppleva kan du göra i vilken situation som helst, på vilken plats som helst. Hemligheten är att vara totalt närvarande i nuet och verkligen uppleva det som händer just i stunden. Det finns hela tiden tankar som tar oss bort från nuet. Det kan vara tillbakablickar, något som grämer oss eller en längtan tillbaka till det som var."
Taget ur "Vinnare i din egen tävling", skriven av Emma Pihl.
Detta är någonting som jag har tänkt börja öva på. Jag har väldigt lätt för att oroa mig för framtiden och lägga massa onödig tid på saker som jag inte har en aning om. För framtiden kan vi inte påverka och då är det ju väldigt onödigt att slösa tid på att tänka på saker vi inte kan påverka. Istället är det bättre att leva i stunden, för om vi gör det tror jag att framtiden automatiskt kommer att bli lättare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0